jump to navigation

Μοναχικός, ακανθώδης και νυχτερινός τύπος! (τέτοιος είναι ο σκαντζόχοιρος) Οκτώβριος 6, 2010

Posted by μούργος in animals, φύση, Ζώα, Περιβάλλον, Φωτογραφία, nature, Photo.
trackback

Αυτό το μικρό θηλαστικό, ο Erinaceus concolor ή πιο γνωστό ως σκαντζόχοιρος, είναι ένα πολύ κοινό είδος στην Ελλάδα. Μπορεί να τον βρούμε σε ανοιχτές τοποθεσίες ή σε μέρη με χαμηλή βλάστηση, κοντά σε καλλιεργούμενες εκτάσεις, σε κήπους σπιτιών, ακόμη και σε πάρκα πόλεων.
Είναι πολύ ωφέλιμο είδος για τους κήπους, μιας και στο διαιτολόγιο του είναι πολλοί εχθροί των καλλιεργειών.
Το μήκος του δεν ξεπερνά τα 35 με 40 cm και είναι καλυμμένος με τα πολύ χαρακτηριστικά σκληρά αγκάθια, (όταν γεννιέται είναι μαλακά , μετά σκληραίνουν). Διαθέτει ένα μακρύ ρύγχος με κοφτερά δόντια που τον βοηθούν να φάει ακόμη και φίδια. Το φθινόπωρο ψάχνει με μανία τροφή που θα τον βοηθήσει να βγάλει το χειμώνα που θα πέσει σε χειμερία νάρκη. Θα φροντίσει να πάρει τα κιλά του τρώγοντας ότι βρει μιας και είναι παμφάγος, από σαλιγκάρια, ποντίκια, σκουλήκια, έντομα, βατράχια, φίδια, σαύρες μέχρι φρούτα, σπόρους κ.α. Συνήθως ξεχειμωνιάζει σε φωλιά που θα φτιάξει από φύλλα.
Μπορεί να ζήσει και 10 χρόνια.

Εχθροί του είναι διάφορα αρπακτικά πουλιά, η αλεπού κ.α., η πονήρω αλεπού μάλιστα καταφέρνει πιο εύκολα να εξουδετερώσει ένα σκαντζόχοιρο ο οποίος όταν κινδυνεύει γίνεται μια μπάλα με όρθια αγκάθια. Αν βρει κοντά νερό, προσπαθεί να τον ρίξει μέσα ώστε να αναγκαστεί να βγάλει το κεφάλι του για να κολυμπήσει. Αν το καταφέρει αυτό τότε όλα έχουν τελειώσει για τον άτυχο σκαντζόχοιρο.
Τα τελευταία χρόνια έχουν αποκτήσει και ένα άλλον εχθρό που τους έχει αποδεκατίσει, τα αυτοκίνητα. Όσοι κινούνται σε επαρχιακούς δρόμους πολύ συχνά θα βρει χτυπημένους σκαντζόχοιρους, οι οποίοι βγαίνουν μόλις σουρουπώνει για κυνήγι και η άσφαλτος είναι ένα καλό σημείο να διακρίνει τα υποψήφια θύματα του, όπως σαλιγκάρια, σκουλήκια, βατραχάκια κ.α, ειδικά μετά από βροχή.
Αυτό το γεγονός μαζί με τα φυτοφάρμακα και την ανάπτυξη της γεωργίας έχουν οδηγήσει στη μείωση του πληθυσμού των. Ο σκαντζόχοιρος είναι προστατευόμενο είδος σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα 67/1981 και το Κόκκινο βιβλίο των Απειλούμενων Σπονδυλόζωων της Ελλάδας.

Υ.Γ.
Αν άνοιγα λίγο το πλάνο θα βλέπατε και την Αγκνίρα και τον γιο της. Το καλοκαίρι πέρασαν από τα μέρη μας (μαζί και με τον σύζυγο της). Αργά το απόγευμα ανεβήκαμε στον Μυστρά και μετά καθίσαμε για τσάι στα έξω τραπεζάκια ενός ξενώνα. Ευκίνητος και θαρραλέος πέρασε την άσφαλτο και χάθηκε μέσα στα δέντρα.

Σχόλια»

1. An-Lu - Οκτώβριος 6, 2010

Ένας κουκλος ειναι!

Μου αρέσει!

2. renata - Οκτώβριος 6, 2010

Θεωρείται μεζές κι από τους Ρομά. Το ξέχασες! 😛

Γλύκα το σκαντζοχέρι (που λένε και στο χωριό μου)! 😉

Μου αρέσει!

3. Γιώργος Κατσαμάκης - Οκτώβριος 6, 2010

Τι ωραίες οι φωτογραφίες χωρίς την αγκνίρα.

Μου αρέσει!

4. μούργος - Οκτώβριος 6, 2010

@1. An-Lu , καλα, κουκλο ενα σκαντζοχοιρο μονο στη λασπη θα τον αποκαλουσαν!
.
@2. renata, και αλλοι τον τρωνε αλλα ειπα να μη το κανιβαλισω το ποστ!
.
@3. Γιώργος Κατσαμάκης, indeed! 😆

Μου αρέσει!

5. Liakada - Οκτώβριος 6, 2010

Σουπιτσα τον κανουν Ρενατακι μου.. ΄(
Οπως εκανε κι ο Πακιστανος τη χελωνα που ειχα στην αυλη μου ..

Μου αρέσει!

6. Liakada - Οκτώβριος 6, 2010

Μουργο, εχεις προσκληση σε μπλογκοπαιχνιδο!

Μου αρέσει!

7. Aura Voluptas - Οκτώβριος 6, 2010

Σαν να τη βλέπω τη σκηνή τη μελλοντική …

‘Μούργε θα μας βγάλεις μια φωτό ?’ ‘Ναι, βέβαια’ ‘Για να τη δούμε !’ Πόδια από καρέκλες, τραπέζια, το πεζοδρόμιο και τα μυρμήγκια πάνω του, τα παπούτσια μας … Εξαιρετικά, εξαιρετικά ! Το πλάνο έμεινε κλειστό . 😛

Μου αρέσει!

8. Кроткая - Οκτώβριος 7, 2010

Τι γλυκούλικα τα σκατζοχοιράκια, τα αγαπώ!
Ωστε είναι απειλούμενο είδος, δεν το ήξερα, κλαψ!

Δε με λες ρε Μούργο, όποιον έρχεται να σε δει, στον ίδιο ξενώνα στο Μυστρά τον πας για καφέ? 😛

Μου αρέσει!

9. αγκνιρα - Οκτώβριος 7, 2010

😯 Κάπου τον έχω ξαναδεί αυτόν τον γλυκούλη και θαρραλέο σκατζόχοιρο 😉 Λέω θαρραλέο, γιατί καθόταν και μας κοιτούσε (με απορία βέβαια, έτσι που είχαμε μαζευτεί όλοι γύρω του), ούτε κουβαριάστηκε να γίνει μπάλα, ούτε τόσκασε. Πόζαρε μάλιστα στον Μούργο, γιαυτό βγήκαν καλές οι φωτό. Και ψιτ, εγώ τον είδα πρώτη τον σκατζόχοιρο, τι παίρνω; 😛

Άουρα, έτσι ακριβώς θάναι, όπως το λες: Καρεκλοπόδαρα και μυρμήγκια να σκαρφαλώνουν πάνω τους θα έχουμε να βλέπουμε «μετά» 😀

Γιώργο, αυτό έλειπε να άνοιγε το πλάνο ο Μούργος 👿 (διαδίκτυο είναι αυτό)

Λιακάδα, Ρενάτα, σουπίτσα το κάνουνε αυτό το ζωάκι; Τι άλλο θα ακούσουν τα αφτιά μου πια 😦

Μου αρέσει!

10. faros - Οκτώβριος 7, 2010

Ε, ρε, με τι ασχολείται ο κόσμος !!! 😕 😕 😕

Καλημερούδια σας !

Μου αρέσει!

11. MaRaGen - Οκτώβριος 7, 2010

Καλημέρα παιδιά!

Φοβερό το σκατζοχοιράκι!
Ξέρει κανείς για την προέλευση του ονοματός του;
Σκαντζόχοιρος;;;χμμμμμ…

Μου αρέσει!

12. renata - Οκτώβριος 7, 2010

Μάρα, από ακανθόχοιρος (άκανθος=αγκάθι)! 😉

Μου αρέσει!

13. Ιδιαιτέρα Γραμματεύς - Οκτώβριος 8, 2010

Δεν μπορώ να αφήσω σχόλιο στη ρομουλέα τη βολβώδη, γι’ αυτό το αφήνω να πέσει εδώ:
Τα νεύρα μου!!!

Πήγαν οι κλέφται εδώ:
https://laspistasteria.wordpress.com/2009/02/03/romulea_bulbocodium/#comment-26078

και έκαναν κλόπυ πέηστ την πρώτο τραπέζι φωτογραφία εδώ:

http://tro-ma-ktiko.blogspot.com/2010/10/blog-post_3470.html

Ντάξ, κι ο σκαντζόχοιρος καλός είναι, αλλά πολύ ακανθώδης βρε παιδί μου.

Μου αρέσει!

14. κωστής - Οκτώβριος 8, 2010

Ουχ, μια μπάλα όμορφη! 😀

Μπορεί να ζήσει 10 χρόνια όπως λες, αλλά πολύ δύσκολα συναντάς σκαντζόχοιρο τέτοιας ηλικίας. Συνήθως φτάνουν τα 3-4 χρόνια.

Τελευταία, σε μερικά κράτη έχει γίνει της μόδας να έχουν οικόσιτους σκαντζόχοιρους, όπου με φροντίδα μπορούν να φτάσουν τα 10 χρόνια ηλικίας, μακριά όμως απ’ το φυσικό τους περιβάλλον.

Επίσης μια μεγάλη απειλή για τους σκαντζόχοιρους είναι μια πολύ συχνή αρρώστια που παρουσιάζεται, η οποία λέγεται «wobbly hedgehog syndrome» (στα ελληνικά ‘σύνδρομο του τρεμουλιαστού σκαντζόχοιρου’).

(από wikipedia):
Το σύνδρομο του τρεμουλιαστού σκαντζόχοιρου μοιάζει με την σκλήρυνση κατά πλάκας που εμφανίζουν οι άνθρωποι. Ο σκαντζόχοιρος χάνει σιγά-σιγά τον έλεγχο των μυών του, και όταν προσπαθεί να σταθεί ακίνητος, τρέμει. Σιγά-σιγά χάνει τον έλεγχο των πνευμόνων και της καρδιάς του. Η βιταμίνη Ε καθυστερεί την εξέλιξη της νόσου, αλλά το αποτέλεσμα είναι παροδικό και απαιτείται όλο και μεγαλύτερη δόση.

***

Το αναφέρω αυτό επειδή οι τελευταίοι δύο σκαντζόχοιροι που είδα τρέμανε σαν τρελοί, γι αυτό και το είχα ψάξει…

Μου αρέσει!

15. Ιδιαιτέρα Γραμματεύς - Οκτώβριος 8, 2010

Μήπως έφταιγε το λινκ????

Μου αρέσει!

16. Ιδιαιτέρα Γραμματεύς - Οκτώβριος 8, 2010

ΟΚ, αυτό έφταιγε.
Μούργεεεεεε!!!!!!!!!!!!!!
Σου κλέψανε τη φωτογραφία πρώτο τραπέζι πίστα της ρομουλέας της βολβωδους

Μου αρέσει!

17. μούργος - Οκτώβριος 8, 2010

@5. Liakada γκουρμε ο πακιστανος σου ε; 😆
.
@6. Liakada, βρηκες καιρο λιακαδα.
εδω δεν προλαβαινω να μπω στη λασπη
[τι κακο και αυτο με τα μπλογκοπαιχνιδα, μολις πεσει λιγο η θερμοκρασια και ριξει καμμια βροχη ξεφυτρωνουν σαν μανιταρια]
[σορυ, καποια αλλη φορα]
.
@7. Aura Voluptas, πολυ το ανοιξες το πλανο αουρα [ουτε ποδια ουτε παπουτσια 😛 ]
.
@8. Кроткая , πολυ επιμενετε στο γλυκουτσικo ολοι
δεν εχω δοκιμασει και δεν εχω αποψη 😆
.
δυστυχως το μαγαζι με την καλυτερη θεα εκλεισε
[λιγο πιο πανω απο αυτο πηγαμε]
τωρα που το σκεφτομαι εσενα στον καιαδα επερεπε να σε παω [ενα τσιγαρο δρομος ητανε 😛 ]
.
@9. αγκνιρα , μπορει να το ειδες εσυ πρωτη αγκνιρα αλλα εμενα κοιταζε συνεχεια το ζωντανο [αλλο ενα ζωο ψωναρα]
[τρεις φορες την πηγαμε τη σκηνη γιατι δεν του αρεσε η ληψη]
.
και εγω σοκαριστικα με το σουπιτσα αγκνιρα
[ημουν σιγουρος οτι γινοταν στην κατσαρολα με κοκκινη σαλτσα 😆 ]
.
@10. faros , ρε φαρε ο alexis που ασχολεισαι εσυ ειναι καλυτερος;
.
@11. MaRaGen , βαριεμαι να ψαξω μαρα [δεν ξερω] αλλα μην ανησυχεις, οπου ναναι θα πεταχτει η δασκαλα να στο απαντησει [αφου βεβαια σου μηδενισει την κολλα πρωτα]
.
@12. renata , χμμμ μαρα τον γλυτωσες τον μηδενισμο
[το χοιρος εχω την εντυπωση οτι το πηρε γιατι η φατσα του μοιαζει με του χοιρου]
.
@13. Ιδιαιτέρα Γραμματεύς , ιδιαιτερα εχεις ξεσηκωσει την μπλογκοσφαιρα απο το πρωι
κλεφτες, κλεφτες [ουτε τα ασημικα της λασπης να περνανε]
.
ειχες τα λινκ και στα εκοψε τα σχολια η wordpress
[αυτη ειναι η επισημη εξηγηση. η ανεπισημη ειναι οτι δεν ηθελε να πανικοβαλλει τους μπλογκερ και να τρεχουν ολοι στα μπλογκ τους να δουν αν τους εκλεψαν και αυτους]
.
ιδιαιτερα δεν ειναι η πρωτη φορα που παιρνουν φωτο απο τη λασπη [ποσες εχω βρει εγω κατα τυχη]
δεν βαριεσαι!
.
@14. κωστής , γι΄αυτο εβαλα το «μπορει»
.
οι σκαντζοχοιροι κωστη οπως διαβασα εχουν πολλες κοινες αρρωστιες με τους ανθρωπους, οπως καρκινο [συνηθως των οστων και μετα παει και στα αλλα οργανα, αντιθετα με τους ανθρωπους], και αυτη που αναφερεις και συ [η σκληρυνση κατα πλακας]
.
@15. Ιδιαιτέρα Γραμματεύς, εμ , δεν ηταν και ενα!
.
@16. Ιδιαιτέρα Γραμματεύς, ιδιαιτερα εγω δεν εχασα φωτογραφια, θυσαυρο εχασα 😆
[ειπαμε, δεν βαριεσαι]

Μου αρέσει!

18. Кроткая - Οκτώβριος 9, 2010

θα προλάβαινα να σε ρίξω εγώ στον καιάδα, αλλά είμαι μεγαλόψυχη και δεν θα το έκανα ποτέ αυτό σε ένα σκύλο, έστω κι αν είναι ο γλυκούλης Μουργάκος, μουαχαχαχα!!

Μου αρέσει!

19. faros - Οκτώβριος 9, 2010

Μούργε, έχεις … χάσει επεισόδια !!! 😆
Έχω πάψει … προ πολλού να ασχολούμαι !!!

Μαρακεν: Μα φυσικά από τον … ΓΑΠ !!! 😛

Γεια χαρά από … Θεσσαλονίκη !

Μου αρέσει!

20. faros - Οκτώβριος 10, 2010

Τι έγινε … ντράπηκες ;;;;;;;;;;
Ή ακόμα βγάζεις τα … αγκάθια από τα χέρια σου ;;;

Καλημερούδια !

Μου αρέσει!

21. μούργος - Οκτώβριος 10, 2010

@18. Кроткая, ενας μουργος στον καιαδα ειναι ενα χιλιομετρο βηματα πισω για την ιστορια [ενω για μια βελγα ενα χιλιομετρο μπροστα] 😛
.
@19. faros, τοξερα φαρε οτι μια μερα θα τα βρειτε 😆
.
φαρε μας ετοιμαζεις υποδοχη; 😆
.
@20. faros , φαρε, απο σημερα σας χαιρετω για καμποσες μερες

Μου αρέσει!

22. faros - Οκτώβριος 11, 2010

Α, γι΄αυτό μας φλόμωσες στο ποστ !!!!!!!!!!! 😀

Σιγά μην τα … βρούμε !!!!!!!!!!!!!!
Απλά, δεν παρουσιάζει ΚΑΝΕΝΑ ενδιαφέρον !

Μπα, δύσκολη πόλη, δεν ξέρω καν να κυκλοφορώ !

Μου αρέσει!

23. Σκαντζόχοιροι « Το περιπλανόμενο τουατάρα - Σεπτεμβρίου 2, 2011

[…] για τους οικόσιτους/κατοικίδιους σκαντζόχοιρους σκαντζόχοιρος σ’ένα ιστολόγιο ο μύθος της απαγόρευσης του σκαντζόχοιρου από την […]

Μου αρέσει!

24. Eleni Christoforou - Σεπτεμβρίου 8, 2013

Βρήκα στο δρόμο ένα σκαντζόχοιρο και τον έβαλα στον κήπο μου. Έχω όμως δύο γάτες. Θα τον φάνε; φοβάμαι μήπως έχει μικρά και τους τον στερώ. να τον πάω σε κανένα χωράφι; τον λυπάμαι, είναι πολύ όμορφος…..

Μου αρέσει!


Σχολιάστε

