jump to navigation

Το τζαμί του Καλού Τσεσμέ είναι πλέον άδειο… Ιουνίου 2, 2008

Posted by μούργος in birds, clouds, Γιάννενα, Παράδοση, Περιβάλλον, Πουλιά, Σύννεφα, Φωτογραφία, Photo.
trackback

……μόνο πελαργοί και κάτι περαστικά πουλιά το κατοικούνε.

Στο δρόμο μου για το σπίτι, «είδα» ξαφνικά αυτό το παλιό κτίριο, το τζαμί.
Κι άλλες φορές πέρασα αλλά αυτή τη φορά μου έκαναν κλικ τα καταστήματα που έλειπαν, ένα ζαχαροπλαστείο, ένα μανάβικο, αλλά κυρίως το ζαχαροπλαστείο.
Ήταν κοντά στην παλιά μου γειτονιά, όταν ζούσα μικρός στα Γιάννενα.
Βασικό συνοικιακό σημείο της πόλης των Ιωαννίνων και το όνομα της περιοχής αυτής: «Τζαμί».

Αυτό που θυμάμαι χαρακτηριστικά είναι ο πελαργός που ερχόταν κάθε χρόνο στη φωλιά του στο σπασμένο μιναρέ του τζαμιού και το κατάστημα που ήταν κάτω από το μιναρέ, το ζαχαροπλαστείο με το καλύτερο κορνέ γλυκό και με γεμάτο το περιβάλλοντα χώρο με τραπεζάκια έξω.
Αρχές του εβδομήντα γινόντουσαν οι πρώτες δοκιμαστικές προβολές της ελληνικής τηλεόρασης, η περίφημη ΥΕΝΕΔ τότε, και το ζαχαροπλαστείο αυτό είχε συσκευή τηλεόρασης. Εκεί είχαμε δει τη προσσελήνωση του διαστημόπλοιου, (σιγά λέγαν μερικοί, σε καμιά έρημο της Αμερικής έγινε), καθώς και ένα αγώνα του παναθηναϊκού στη πορεία του για το Γουεμπλει.

Σταματώ πρόχειρα το αυτοκίνητο και κατεβαίνω για να το δω και να το φωτογραφίσω.
Τα μαγαζιά κλειστά, φύλλα από χοντρό χαρτί στα τζάμια. Πλησιάζω και προσπαθώ να δω μέσα από τα λερωμένα τζάμια και τα σκισμένα χαρτιά. Βλέπω τη ταμπέλα του ζαχαροπλαστείου να στέκετε σκονισμένη σε μια πλευρά του τοίχου.
Κατά τ’ άλλα άδειοι οι χώροι, το ίδιο και στο διπλανό κατάστημα. Τότε ήταν καφενείο, αργότερα έγινε κατάστημα μαναβικής.
Στον τοίχο μια βιαστική αγγελία για μια ανορθόγραφη γκαρσονιέρα που νοικιάζεται.
Ρωτάω στο περίπτερο για την τύχη του κτιρίου. Αβέβαια, αλλά και με μια έκφραση στο πρόσωπο της, ωσάν να κουτσομπόλευε ή σαν να μην ήθελε να μου πει: Δεν ξέρουμε τίποτα, λένε θα το κάνουν μουσείο, αλλά δεν ξέρω. Λένε για μουσείο, επανέλαβε και το βλέμμα της ξαναπήρε ένα συνωμοτικό αλλά και αδιάφορο ύφος. Και κλείνει απότομα: Η αρχαιολογική το πήρε, αυτή ξέρει τι θα γίνει.
Ξαναπερνώ απέναντι για να βγάλω κάποιες φωτογραφίες ακόμη.
Μια παρέα από καλοστεκούμενους ηλικιωμένους έρχεται κατά το μέρος μου.
-πολλές φωτογραφίες τραβάς, μου απευθύνετε ένας από αυτούς χαμογελαστά αλλά και με την απαραίτητη διερεύνηση στο βλέμμα του.
Ναι, λέω τραβάω, κάποτε ήταν η γειτονιά μου.
Η περιπτερού μου είπε θα γίνει μουσείο, έτσι είναι; απευθύνομαι στη παρέα που με κύκλωσε.
Δεν ξέρουμε, απάντησαν με μια φωνή, μουσείο θα γίνει ή μήπως θα γίνει κάνα από αυτά τα μπαρ που μαζεύονται όλοι όρθιοι και αρχίζουν τα ντάμπα ντούμπα, πετάχτηκε ο πιο γέρος και έβαλαν όλοι τα γέλια.
Λέτε; Τους ρωτώ και αμέσως το αρνούμαι χαμογελαστά: Μπααα!
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Δεν ξέρω αν θα γίνει μουσείο, είναι πολύ όμορφο κτίριο, αλλά αυτό που έχω να πω είναι ότι αυτό κάποτε ήταν ένας πολύ λειτουργικός χώρος, καφενείο, ζαχαροπλαστείο, ενσωματωμένα στο περιβάλλον χώρο και στη γειτονιά και πολύ φοβάμαι μη γίνει όπως έγινε σε πολλά από αυτά που τα πήραν φορείς τα αναστύλωσαν, τα έκαναν «όμορφα», αλλά έγιναν ξένα στο χώρο που ήταν. Ωραία, αλλά ξένα.

Πελαργός ( Ciconia ciconia ), το λένε και λελέκι.
Το χειμώνα κατεβαίνει στην νότια Αφρική –μεγάλο ταξίδι-και την άνοιξη επιστρέφει για να ζευγαρώσει και να γεννήσει τα αυγά του..
Είναι κοινωνικό είδος, άλλωστε φαίνεται και από τη συνήθεια του να φτιάχνει τη φωλιά του σε ψηλά σημεία μέσα σε πόλεις, σε κολώνες καμπαναριά, μιναρέδες κ.λ.π.
Επειδή κάνει μεγάλο ταξίδι χρησιμοποιεί τα ανοδικά ρεύματα του αέρα, τα οποία σχηματίζονται μόνο πάνω από στεριά, έτσι αποφεύγει να διασχίσει θάλασσες. (παρακάμπτει τη μεσόγειο και κατεβαίνει ή από το Βόσπορο ή από τα στενά του Γιβραλτάρ).
Για όποιον θέλει να μάθει περισσότερα για τον πελαργό (π.χ. αναλυτικά οι διαδρομές της μετανάστευσης που κάνει ή γιατί εξαφανίστηκε από την Πελοπόννησο ας πάει στο πολύ καλό σαιτ της ορνιθολογικής όπου έχει πολύ υλικό.

Σχόλια»

1. renata - Ιουνίου 2, 2008

Νοσταλγικό οδοιπορικό! Απ΄τις αδυναμίες μου! Κι οι φωτογραφίες μες το κλίμα. 🙂 Ε ύ γ ε!! 😀

(Αυτό για την προσελήνωση σου ξέφυγε, ε?Καρφώνεσαι, λέμε! 😛 )

Μου αρέσει!

2. Кроткая - Ιουνίου 2, 2008

Μούργε, δεν σου κάνω κακιασμένο σχόλιο, αυτό το ποστ μου άρεσε πολύ και οι πελαργοί είναι αγαπημένα πουλιά, είναι το σύμβολο του Στρασβούργου, που για μένα είναι κάπως σα δεύτερη πατρίδα μου.
άντε, με συγκίνησες πάνω που επέστρεψα.

Μου αρέσει!

3. silia - Ιουνίου 2, 2008

Συγγνώμη , …. αλλά εμένα μαζί με το κύμα συγκίνησης που μού’φερε αυτό το ποστ σου ήρθε στο μυαλό μου ξανά κι αυτό :
«…Η ανάμνηση της γειτονιάς μου . Της γειτονιάς των παιδικών μου χρόνων . Αυτής , που με κανάκεψε σε καιρούς ευαίσθητους και τρυφερούς , που σκούπισε τα γδαρμένα μου γόνατα , που με έκρυψε στις απόκρυφες γωνιές της λίγο πριν ξεφωνίσω την ιαχή «φτου ξελευτερία» , που στέγνωνε τα δάκρυα της μοναξιάς και της φτώχιας μου , και που την αγάπησα τόσο , ώστε κάποτε , – χαίρε παιδική αθωότητα – , πίστεψα , πως η μάνα μου , ήταν μόνο ένας άνθρωπος , που έτσι απλά μου είχε δώσει ο Θεός για να φωνάζω «μάνα» , μα στην πραγματικότητα , με είχε γεννήσει Αυτή , η πανέμορφη , και ξεχασμένη απ’ όλους , μικρή , επαρχιώτικη κουρελαρία . Η γειτονιά μου ….»
——————————–
Είναι ένα κομμάτι από κάποιο παλιό γραπτό μου «Η ΚΑΣΤΡΩ ΤΟ ΣΑΠΟΥΝΙ ΚΑΙ Η ΜΕΛΙΣΣΑ» .
Νά είσαι καλά βρε Μούργε , για την συγκίνηση που με (μας) τράταρες απόψε .

Μου αρέσει!

4. silia - Ιουνίου 2, 2008

Επίσης , αν θέλεις , πήγαινε στης Γητεύτριας και διάβασε (δες)το :
«Τρίτη, 27 Μάϊος 2008
Όταν πετούν οι γερανοί… Άλλη μία ταινία ποίηση του ρωσικού κινηματογράφου! Το αριστούργημα του Mikhail Kalatozov που έγραψε ιστορία το 1957»
στο http://www.ghteytria.blogspot.com/2008/05/mikhail-kalatozov-1957.html
———————-
Καλό σου βράδυ .

Μου αρέσει!

5. faros - Ιουνίου 3, 2008

Την Καλημέρα μου …

υ.γ. τι να πει κανείς … τα είπαν ΟΛΑ οι παραπάνω …

Μου αρέσει!

6. Ιδιαιτέρα γραμματεύς - Ιουνίου 3, 2008

Bonjour Λάσπη!
Στο καμπαναριό της εκκλησίας μας (χτισμένη περίπου στα 1700 μ.Χ) στο χωριό, είναι μια φωλιά πελαργών από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου.
Στην οικογένειά μας, όποιος/α έβλεπε τον πρώτο πελαργό της χρονιάς θεωρούνταν τυχερός και άκουγε την ευχή «Και του χρόνου!»
Υ.Γ.: Όχι κύριε Μουργο, δεν έλαβα μέρος στο χτίσιμο της εκκλησίας!!!

Μου αρέσει!

7. μούργος - Ιουνίου 3, 2008

@1. renata , ρενατα, ε, με τετοια κουραση το ριξαμε στη νοσταλγια! 🙂
.
αυτα με την προσσεληνωση τα θυμαμαι αμυδρα απο τις διηγησεις του παππου μου! 😀
.
@2. Кроткая, η κροτ ειναι συγκινημενη! 😛
αντε βρε, μην ανησυχεις. απο την πολλη δουλεια ειναι.
θα σου περασει! 😆
.
@3. silia , αχ, Σιλια, παντα θα επιστρεφουμε στη γειτονια -αυτη την αλλη χωρα- των παιδικων μας χρονων. 😀
.
@4. silia , Σιλια, την εχω δει (στις ατελειωτες ωρες σινεμα στη δεκαετια του 80 ).
.
@5. faros, γεια σου ρε φαρε!
.
@6. Ιδιαιτέρα γραμματεύς, μου αρεσουν οι θαμωνες που προλαβαινουν τα ευλογα ερωτηματα μου! 😆

Μου αρέσει!

8. faros - Ιουνίου 3, 2008

Ε ρε νοσταλγοί που μαζεύκαν δω γύρω !
Και νόμιζα ότι μόνο γω είμαι μεγάλος … με αναμνήσεις κουλουπου.
Εσείς αν και μικροί στην ηλικία σαν … παπέοι … κάντε χε χε !!!

Μου αρέσει!

9. Кроткая - Ιουνίου 3, 2008

ρε κωλόσκυλο, όλοι συγκινημένοι εμφανίστηκαν, μόνο εμένα κοροϊδεύεις και χλευάζεις!

άει σιχτίρ πια!

Μου αρέσει!

10. μούργος - Ιουνίου 3, 2008

@8. faros , πεστα ρε φαρε! πεστα!! 😀
να ξεχωριζουμε και μεις οι μικροι!!! 😀
.
@9. Кроткая , 😆 😆 😆 😆
(η παλια καλη κροτ! )

Μου αρέσει!

11. Кроткая - Ιουνίου 3, 2008

ακόμα κι όταν προσπαθώ απεγνωσμένα να την κοιμήσω, φροντίζεις να την αφυπνίσεις και τα καταφέρνεις περίφημα!

Μου αρέσει!

12. μούργος - Ιουνίου 3, 2008

@11. Кроткая , ααααααααααααα;α, εσυ τραβας μεγαλο ζορι τελικα!!
βρε χαλαρωσε (κανενας δεν πηρε μαζι του τη δουλεια! 😆 )
.
και για να εχουμε το καλο ρωτημα: τι εχει ο παλιος εαυτος σου και θες να τον κοιμησεις; 😕

Μου αρέσει!

13. Кроткая - Ιουνίου 3, 2008

απο ό,τι καταλαβαίνω τίποτα. μια χαρά είναι… 😈

Μου αρέσει!

14. faros - Ιουνίου 4, 2008

Άκου … «τίποτα δεν έχει» δεν έχει ο εαυτός … τότε ρε κροτ τί τον … κουβαλάς μαζί σου ;;;;;;
Α, ρε μούργε η ψυχολογική πίεση που ασκείς στο κόσμο, τους κάνει και …
Τη «λες» στην κροτ για τη δουλειά αλλά και συ δεν πας πίσω … κάθε λίγο και λιγάκι παραπονιέσαι για το ότι «τρέχεις και δεν φτάνεις» , εκ πείρας σου λέω δεν θα … φτάσεις ποτέ , μέχρι να βγεις στη σύνταξη, τζάμπα τρέχεις … (-ετε).

Μου αρέσει!

15. fvasileiou - Ιουνίου 4, 2008

Κι εμένα αυτό μου είπαν, μούργε, όταν ρώτησα πού πήγαν τα μαγαζιά: Θα το κάνουν μουσείο.

Αναρωτιέμαι αν θα αλλάξει ο χαρακτήρας του δρόμου, γιατί η ΚΑ΄ Φεβρουαρίου ήταν πάντα ένας δρόμος εμπορικός.

Μου αρέσει!

16. faros - Ιουνίου 5, 2008

Καλημέρα σας !

Μου αρέσει!

17. μούργος - Ιουνίου 5, 2008

@13. Кроткая, ετσι μπραβο!! 😛
.
@14. faros , φαρε, εγω την «ειπα» στην κροτ για να τα «παρει»! 😀
.
τρεχω φαρε χωρις να το θελω και χωρις να το χαιρομαι και πολυ!!
και αμαν ρε φαρε, η δουλεια δεν ειναι παντα χαρα και ευτυχια.
(αν ηταν ετσι θα πληρωναμε για να δουλεψουμε και οχι να μας πληρωνουν!)
.
@15. fvasileiou σιγα μην αλλαξει η ΚΑ φεβρουαριου φωτη.
αυτη δεν αλλαζει με τιποτα (αθλιος δρομος).
δεν πιστευω να ειναι και δικη σου γειτονια;
.
@16. faros, φαρε, η ομιχλη μπαινει απο παντου στη λασπη.
παει, ρημαχτηκε το μαγαζι!
ελπιζω συντομα να ξαναβρει το ρυθμο της! 😀

Μου αρέσει!

18. roulakaramitrou - Ιουνίου 11, 2008

Λασπόμουργε καλημέρα, έρχομαι απ της Sillia η οποί κατά πως φαίνεται ξεπληρώνει όντως τα χρωστούμενα…κι αφήνει εμάς να χρωστάμε.
Καλώς σε βρίσκω:)

Μου αρέσει!

19. μούργος - Ιουνίου 11, 2008

@18. roulakaramitrou, ρουλα, καλως ηρθες! 🙂
.
χρωστας στη λασπη και δεν το ξερω; 😯 😯
.
τελος παντων, επειδη δεν εχω προσωρινα ηλεκτρονικη βαση για τα βερεσεδια , οτι νομιζεις οτι χρωστας, στειλε εμβασμα (και σε εμπιστευομαστε, οτι θα υπολογισεις και τους αναλογους τοκους υπερημεριας 😀 )
.
η λασπη τελικα θα καταστραφει απο τα διαφυγοντα κερδη! 👿

Μου αρέσει!


Σχολιάστε

